Iedereen wordt blij van gratis

by

Je kent het wel, als je over een volle winkelstraat loopt en eens lekker de uitverkoop door wil struinen, dan word je meestal belaagd door pubers en studenten in dezelfde vrolijk gekleurde jasjes die je van alles willen slijten. Met een vrolijke glimlach zie je ze al uit je ogenhoeken naderen. Je probeert nog weg te kijken, maar jullie blikken hebben elkaar al gekruist. Met een vriendelijk ‘Mag ik u misschien wat vragen?’ of ‘Goedemiddag, wat vindt u van het klimaat?’ word je benaderd en vrijwel direct in het web van het gulle geven gelokt. Onbedoeld word je over een onderwerp aan het denken gezet, waar je eerder niet zo gauw aandacht aan zou besteden en je trekt soms ook nog de knip. Wat nog veel leuker zou zijn als die vriendelijke snoeten jou iets zouden geven.

Overstag

Soms geven ze je zeker iets, een goed gevoel over jezelf door middel van de aanschaf die je reeds hebt gedaan. Dit kan variëren van een abonnement op de krant of het steunen van een zeer nobel en urgent goed doel. De ene keer wordt het je nog geloofwaardiger verkocht dan de andere keer en ga je overstag om toch het dierenleed tegen te gaan. Of toch dat proefabonnement op die sympathieke krant te nemen. Of zelfs je energierekening om te laten zetten naar de concurrent die je heeft weten te verleiden met een aantrekkelijk aanbod.

Target

Soms heb je er ook absoluut geen zin in en loop je deze vriendelijke student onnodig hard voorbij, terwijl hij of zij ook maar zenuwachtig aan het halen van de targets denkt. In veel van die gevallen dien je toch een flink aantal mensen binnen te hengelen wil je je loon of een aantrekkelijke bonus weten te bemachtigen. Dat klinkt elke student wel als muziek in de oren. Maar om nou te stellen dat je de verkopende partij als goed doel moet gaan zien, dat gaat een beetje ver. Hoe charmant er ook naar je gelachen wordt, dat is puur omdat hij of zij de targets wil halen en niet omdat ze met jou als koper begaan zijn. Wees gewaarschuwd wat dat betreft, want met een beetje naïviteit steun je al gauw vele doelen.

Viraal

Bedenk dus goed, hoe vermoeiend dat geleur soms kan zijn. Ook zij doen maar gewoon hun werk! Wanneer het geleur veel minder vermoeiend is, is als het gaat om promotiewerk. Dan worden veelal vrolijke jongens en meisjes op verschillende plekken van de stad uitgestrooid zodat de hele stad dat ene product in handen krijgt. Voor een merk kan dat een enorme boost betekenen, want overal waar je die dag kijkt zie je mensen met dat blikje of snackje. Tevreden zijn met hun gratis versnapering en in het huidige social media klimaat zal het nieuws over een dergelijk nieuw (A-) merk zich als een sneeuwbal verspreiden. Zo gaat het product zowel offline als online viraal.

Gratis kost niets

Naast dat het voor merken aantrekkelijk is, is zulke sampling voor de consumenten ook een verwennerij. Gratis krijgen ze de beste merken op straat aangereikt en hoeven er niets voor te doen. Het klinkt ook als een leuke bijbaan want wat is er leuker dan mensen blij maken met gratis verwennerijen?