Waarom worden we zo blij van een dagje winkelen?
We leven in een consumptiemaatschappij waarbij we voldoening halen uit kopen, gebruiken en verbruiken. Ofwel consumeren. De consumptiemaatschappij deed voor het eerst zijn intrede toen we meer te besteden kregen. Dat was al aan het begin van de twintigste eeuw, toen de welvaart groeide door de industrialisatie. Sinds de wereldoorlogen is de drang naar consumptie alleen maar gegroeid. Dat ging gepaard met de ontkerkelijking en emancipatie. Een gevoel van vrijheid in oneindig veel keuzes.
Niet tegen maar met de natuur
Deze cultuur is zo met ons vergroeid dat we er maar weinig stil bij staan hoe vreemd het is dat we zo veel verbruiken. Kijk naar de natuur. Daarin wordt alleen verbruikt wat nodig is om door te gaan. Zodoende wordt er geen energie verspilt.
Wij kunnen nog wel een lesje leren van de natuur. Soms lijken we te zijn vergeten dat wij onderdeel zijn van de natuur en moeder aarde. In plaats van te werken met de natuur, plunderen we de bossen, vissen we de zeeën leeg en roven we de bodem.
Begin bij jezelf
Hoe kunnen we dit nou tegengaan? Begin eens bij jezelf. Een eerste stap kun je nemen door je eigen consumptiepatroon eens onder de loep te nemen. Overconsumptie betreft natuurlijk niet alleen voedsel, maar voedsel speelt wel een grote rol en is een eenvoudige stap om mee te beginnen.
Duurzame productie
Wanneer we onze boodschappen doen in een supermarkt, staan we niet stil bij de lange reis die een dergelijk product al heeft gemaakt alvorens het in onze schappen en in ons winkelmandje is beland. Weet jij wat er allemaal in die frikandel zit? Waar die appels vandaan komen? Wat er überhaupt in baba ganousch zit? Of hoe die koffie is geproduceerd?
Ecologische voetafdruk
Sta eens stil bij de herkomst van een product. Denk aan de arbeidsomstandigheden waarin het product is gemaakt, de afstand die een product al heeft afgelegd. Wat vraagt het maken van dit product van de aarde? Hoe veel energie zit er in? Dit noemen we de ecologische footprint.
Vraag en aanbod
Sommige producten zijn berucht voor hun negatieve ecologische footprint. Palm oil products, chocolade en koffie zijn vaak grondstoffen die een zware belasting zijn voor de natuur. Juist in deze producten kun je dus een verstandige keuze te maken. Daartoe zijn verschillende keurmerken ontwikkeld. Het is natuurlijk een kwestie van vraag en aanbod. Zodra we massaal kiezen voor duurzame palmolie en normale palmolie laten liggen, zal het productieproces over de hele linie meer verduurzamen. Het is belangrijk dat we deze keuze maken, want ontbossing van regenwouden is een groot probleem.
Wees dus kritisch naar de producten die je in je winkelmandje stopt. Verschil begint bij jezelf.